یکی از دغدغه های دانش آموزان بحث یادگیری مطلوب و عدم فراموشی مطالب آموخته شده است. دانش‌آموزان باتوجه به ساختار زندگی، تحرک و فعالیت بالا و نشاطی که دارند باید تغذیه ایشان به درستی تنظیم شود تا بعدها دچار مشکلات تغذیه‌ای نشوند و انرژی لازم برای فراگیری و تمرکز را دریافت کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با برنامه‌ غذایی بچه‌ها در مدرسه آشنا شوید.

شاید میلیون‌ها بار به این نکته که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای بدن در طول شبانه‌روز است، اشاره شده باشد اما اهمیت این وعده غذایی برای دانش‌آموزان بیش از سایر افراد است. خوردن یک وعده صبحانه سالم برای دانش‌آموزان قبل از شروع کلاس موجب افزایش قدرت تمرکز، افزایش سطح انرژی، دریافت نمرات بهتر در امتحانات، جذب بهتر ویتامین و مواد معدنی و حتی تناسب اندام آنها می‌شود.

اهمیت صبحانه برای دانش‌آموزان ابتدایی بسیار بیشتر از سایر دانش‌آموزان است؛ چرا که فعالیت‌های مغز، نیمی از انرژی بدن آنها را می‌گیرد.

بهبود تمرکز:

دانش‌آموزانی که در وعده صبحانه خود مواد غذایی سالمی مصرف می‌کنند نسبت به دانش‌آموزانی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند، تمرکز بیشتری دارند. وقتی که دانش‌آموزان در آغاز صبح صبحانه می‌خورند،  روی وظایف و درس خود تمرکز بیشتری داشته و کمتر توسط عوامل محیطی  یا سایر دانش‌آموزان دچار حواس‌پرتی می‌شوند. همچنین این دسته از دانش‌آموزان محتوای درس را بهتر متوجه می‌شوند و مطالب جدید را به خوبی به یاد می‌سپارند.

 

نمرات بهتر:

دانش‌آموزانی که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می‌خورند نه تنها از تمرکز بهتری برخوردارند، بلکه در امتحانات مدرسه و آزمون‌های علمی نتایج بهتری کسب می‌کنند. طی گزارشی که مجله اقتصاد انتشار داد، دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند ۲۵ درصد نمره بهتری در ریاضی، خواندن و آزمون‌های علمی دریافت می‌کنند. محققان معتقدند دلیل آن به‌خاطر تأمین انرژی لازم برای افزایش قدرت شناختی، قدرت تفکر و افزایش سرعت مهارت حل مسائل است.

افزایش انرژی:

وقتی که خوابیده‌اید، به نوعی روزه هستید چرا که غذا نمی‌خورید؛ به همین دلیل قند خون شما در طول شب کاهش پیدا می‌کند. وقتی که بیدار می‌شوید و صبحانه می‌خورید گلوکز نیاز بدن تأمین می‌شود. وقتی که دانش‌آموزان از خواب بیدار می‌شوند و  بعد از ساعت‌ها خالی بودن معده  بدون صبحانه خوردن به مدرسه می‌روند، آنها روز خود را با قند خون پایین آغاز می‌کنند و این روند پایین بودن قند خون همچنان پایین‌تر می‌رود. همین موضوع باعث می‌شود آنها  در طول روز کسل و بی‌انرژی باشند. از سوی دیگر خوردن یک صبحانه سالم و مفید قبل از رفتن به مدرسه، قند خون را به سطح طبیعی خود می‌رساند و انرژی لازم برای بهترین عملکرد در مدرسه را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید صبحانه دانش‌آموزان فراموش شود. درمورد دانش‌آموزانی که نسبت به وعده صبحانه بی‌میل هستند، می‌توانید با یک سری اقدامات ساده این مشکل را برطرف کنید، به عنوان مثال ساعت خواب فرزندتان را با خواب به موقع و کافی تنظیم کنید. حتی می‌توانید با هم ورزش صبحگاهی کوتاهی قبل از وعده صبحانه انجام دهید و خوراکی‌هایی را که محبوب فرزندتان است، روی سفره قرار دهید.

دانش آموزان در کنار وعده‌های اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام به دو میان‌وعده و خوراکی‌های مغذی احتیاج دارند تا بتوانند انرژی و تمرکز لازم را برای یادگیری دروس در طی روز داشته باشند. در ادامه می‌توانید خوراکی‌های مغذی و خوشمزه‌ای را که برای زنگ تفریح بچه‌ها مناسب است، بخوانید.

برای مهیا کردن سبد غذایی دانش‌آموزان در مدرسه باید موارد زیادی را مد نظر قرار دهید. باید سعی کنید از ترکیب‌های مفیدی استفاده کنید که در حین تأمین انرژی به دندان‌ها و لثه‌ کودکان صدمه وارد نکند؛ چرا که دانش آموزان در مدرسه بعد از مصرف خوراکی‌ها دندان خود را مسواک نمی‌زنند و این موضوع می‌تواند سلامت دهان و دندان آنها را به خطر بیندازد.

تخم‌مرغ، عدسی، فرنی، شیربرنج، کره و مربا، حلیم، پنیروگردو، سبزیجات و میوه‌ها مانند کاهو، سیب و آب پرتقال گزینه‌های مناسبی برای وعده صبحانه دانش‌آموز به شمار می‌رود.

و اما خوراکی‌های مناسب برای میان‌وعده و تغذیه در مدرسه:

-شیر: علاوه بر اینکه ترکیبات موجود در شیر آن را به غذای کامل تبدیل کرده، به‌دلیل کلسیم موجود در آن هم برای رشد استخوان دانش‌آموزان مطلوب است و هم از دندان‌هایشان محفاظت می‌کند.

-آبمیوه‌های طبیعی: این آبمیوه‌ها علاوه براینکه افزودنی و شکر ندارند و شیرینی‌شان طبیعی است، به بچه‌ها انرژی کافی می‌دهد و اشتهای آنها را چندین برابر می‌کند؛ پس به عنوان خوراکی مکمل می‌توانید از لقمه‌های خانگی استفاده کنید.

-میوه: هویج سرشار از ویتامین A و سیب به عنوان خوراکی شیرین، برای بهداشت دندان و لثه بسیار مناسب است.

-لقمه سالم: ساندویچ‌های تخم‌مرغ، کره و بادام زمینی، پنیر و گردو، کره و عسل، کره و مربا به دلیل اینکه سرشار از مواد مغذی مفید هستند گزینه‌های خوبی برای تغذیه دانش‌آموزان به شمار می‌روند.

-خشکبار: گردو و کشمش، نخودچی و کشمش، بادام و پسته و … جزء خوراکی‌هایی هستند که از فواید بی‌شمار آنها برای دانش‌آموزان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و توصیه می‌شود آنها را در سبد غذایی فرزندتان قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید